Table of Contents
Onze unieke IT visie vormt de basis voor onze aanpak. Zij komt voort uit het leren van het verleden: het historische perspectief, gecombineerd met onze kerncompetenties ‘datagedreven, slimme en wendbare organisaties’, en ons inzicht in emerging IT-trends (de bouwstenen van digitale disruptie). Opnieuw wordt het IT-domein van ieder bedrijf geconfronteerd met een nieuw omslagpunt vanuit historisch perspectief bezien.
We gebruiken de afkortingen IT en ICT vaak door elkaar. Toch zijn deze termen verschillend in definitie. IT staat voor informatietechnologie en ICT staat voor informatie- en communicatietechnologie. Deze zijn zeer nauw verwant. IT staat voor Informatietechnologie en verwijst naar het volledige informatiedomein. Dat omvat de hardware, software, randapparatuur en netwerken.
Dit is een veelomvattend gebied met veel verschillende subspecialismen. ICT is de afkorting voor Informatie en Communicatie Technologie. Deze term zie je vaak terugkomen om te benadrukken dat telefonie en media ook binnen het verantwoordelijkheidsgebied liggen van het informatiedomein. Voor het gemak en consistentie gebruiken we op deze website de afkorting IT.
Het toenemend belang laat zich ook verklaren uit de stadia die organisaties de afgelopen periode hebben doorlopen. In onderstaande figuur zijn de vier stadia schematisch weergegeven. De vier stadia van IT-dienstverlening, Elk bedrijf heeft meerdere stadia van IT-dienstverlening doorlopen. Deze stadia beslaan grofweg een periode van 5 of meer jaar en worden ook steeds korter. it bedrijf.
In stadium 2 verschuift de focus van IT naar het leveren van een servicegerichte dienstverlening. De business komt meer in de lead en IT gaat beter luisteren naar de behoeften van de gebruikers en afdelingen. Inzet van nieuwe technologie wordt meer gedreven door gebruiksgemak naast kostenbesparing. Rapportage van tevredenheid wordt toegevoegd aan de servicelevels.
In stadium 3 verschuift de focus naar versnellen van levering nieuwe diensten o. a. door het toepassen van Cloud gebaseerde oplossingen. De business is nog steeds in de lead en IT is steeds beter in staat om te luisteren naar de behoeften van de gebruikers en afdelingen (it bedrijf). Inzet van nieuwe technologie is gedreven door gebruiksgemak, kostenbesparing en leveringssnelheid en omvang.
ICT dient de business meer proactief te adviseren over nieuwe emerging IT trends en de kansen die dit biedt voor het bedrijf. Inzet van nieuwe technologie is gedreven door gebruiksgemak, kostenbesparing, leveringssnelheid en –omvang maar vooral het vergroten toegevoegde waarde van het bedrijf. Rapportages worden uitgebreid om naast tevredenheid, servicelevels, leveringssnelheid/omvang ook inzicht te verschaffen in innovatiekracht.
Hier beschrijf je in 9 blokken hoe je jouw bedrijf in de startblokken krijgt en voor je laat werken en geld laat verdienen. Lees hier meer over business modellen. je kunt in Lean de verbetermethode bij uitstek vinden omdat het zowel je operational excellence, je customer intimacy en je product leadership op een hoger plan tilt.
Tempo en aantal van nieuwe ontwikkelingen in de IT sector nemen in hoog tempo toe. In onderstaand overzicht is een niet uitputtend overzicht gegeven van belangrijke ontwikkelingen waar je bedrijf en specifiek je IT-discipline mee wordt geconfronteerd. De belangrijkste IT trends die wij zien zijn: De 25 belangrijkste trends in de ICT & informatietechnologie (IT) Internet of Things gaat over het koppelen van apparaten aan het internet.
Doordat deze afdelingen een gezamenlijk klantbeeld opbouwen en onderhouden wordt jouw bedrijf in staat gesteld om zijn binding met de klant te verstevigen, nog beter op de klantbehoefte in te spelen en de inkomsten van het bedrijf te optimaliseren. Centraal registreren van klantgegevens en -interactie is niet het doel, maar startpunt om te kunnen analyseren waar verbetermogelijkheden liggen.
Deze data bevatten een schat aan informatie als bedrijven in staat zijn om deze externe en ongestructureerde data te combineren met de data aanwezig in de bedrijfs-databasemanagementsystemen en hier slimme analyses op uitvoeren. Papieren procedures kunnen efficiënter en dus kun je die omzetten naar een digitale workflows. Voordelen zijn een verbeterde doorlooptijd, beter inzicht in de status en elimineren zoektijden.
Door het inzetten van Social Media kan een bedrijf gerichter marketing bedrijven dan met traditionele marketing. Voorbeelden zijn: Vergroten naamsbekendheid Aanspreken specifieke doelgroepen en deze groepen leiden naar je bedrijfswebsite of apps Opvangen klantperceptie als input zijn voor verbetering producten en diensten Verzamelen reviews en likes en zo realiseren van een voorkeurspositie Enterprise Portals zijn de ingang voor klanten en partners voor interactie met het bedrijf.
Via een afgeschermde ingang kunnen klanten en partners bij hun specifieke gegevens. Zie ook ons artikel ‘Autoimporteur bouwt integraal enterprise portal’. Marketing intelligence beleid en processen zorgen voor het structureel verzamelen en analyseren van informatie over de markt waarin het bedrijf opereert. Hiervoor zijn specifieke MI-tools beschikbaar. Het doel is niet om verzamelde informatie als nieuws onder management te verspreiden, maar om op basis van nadere analyses en onderbouwde voorstellen te doen hoe het bedrijf dient te reageren (6 P’s, product, prijs, plaats, promotie, personeel en presentatie) op wat er in de omgeving afspeelt.
Dit heeft als doel om je bedrijf betere bedrijfsbeslissingen te kunnen laten nemen. BI-systemen vormen de basis voor de analyses, waarbij met selfservice BI-tools een verschuiving van zwaartepunt van IT naar business gaande is. Hoe beter de informatie en analyses, hoe beter de beslissingen die leiden tot groei en versterking van de concurrentiepositie van het bedrijf.
Hierdoor is (steeds) minder inzet van mensen nodig. Enkele voorbeelden zijn toepassing in contactcenter en balie omgevingen, initiële beoordeling van sollicitaties en toepassing in monitoring situaties. Ethiek is bij AI een heel belangrijk aspect. Door inzet van e-learning kunnen trainingen van nieuwe software veel efficiënter en effectiever verlopen. De trainer hoeft maar 1 keer zijn materiaal samen te stellen en in video te vangen en trainees kunnen een training op een door haar gewenst moment volgen of herhalen.
Cybercrime is dagelijks onderwerp van de nieuwsberichten. Bedrijven moeten meer doen om zich hiertegen te wapenen. Niet alleen door het inzetten van meer IT Security technologie, maar ook door awareness te vergroten bij medewerkers en zo houding en gedrag te beïnvloeden. Relatiemanagement gaat over periodieke afstemming met business proces eigenaren om zo structureel feedback te ontvangen over omvang en kwaliteit van geleverde diensten en om samen nieuwe initiatieven te starten.
De snelheid waarmee organisaties nieuwe processen en systemen kunnen adopteren wordt meer een bottleneck dan het sec ontwikkelen van nieuwe software. Aandacht voor de zachte factoren van verandering zoals bijvoorbeeld houding, gedrag, energie, motivatie en competentie-ontwikkeling zijn cruciaal. Lees hier meer over verandermanagement. Met Project Portfoliomanagement ga je gericht sturing geven aan alle kandidaat en lopende business, en IT projecten die nodig zijn om invulling te geven aan je bedrijfsstrategie.
Het doel van Enterprise Architecture is zorgen dat de inrichting van je applicaties, data en technische infrastructuur goed aansluit op je bedrijfsdoelen en -processen. Het maken van gedetailleerde architectuurplaten mag geen doel op zich zijn. Deze moeten communicatie met business en IT-collega’s ondersteunen over gewenste oplossingsrichtingen, overlap en de grijze en witte vlekken die moeten worden aangepakt.
Lean Proces management gaat over het – vanuit klantperspectief en oriëntatie op input en output – continu verbeteren van je bedrijfsprocessen en zo verspilling en inefficiëntie elimineren. Een defacto standaard is de Lean Six Sigma methode. Dit is een jonge methode om sneller software te ontwikkelen en is de tegenhanger van de traditionele watervalmethode.
Table of Contents
Latest Posts
Waarom Uitbesteden Van It Beheer Een Goede Keuze Is - De 7 Financiële Voordelen van IT Uitbesteden voor KMO's - TWS.be
Managed Operations: Waarom Het Jouw It-departement ... - De 7 Financiële Voordelen van IT Uitbesteden voor KMO's - TWS.be
Ict Beheer Uitbesteden: De Voordelen & Nadelen - De 7 Financiële Voordelen van IT Uitbesteden voor KMO's - TWS.be
Navigation
Latest Posts
Waarom Uitbesteden Van It Beheer Een Goede Keuze Is - De 7 Financiële Voordelen van IT Uitbesteden voor KMO's - TWS.be
Managed Operations: Waarom Het Jouw It-departement ... - De 7 Financiële Voordelen van IT Uitbesteden voor KMO's - TWS.be
Ict Beheer Uitbesteden: De Voordelen & Nadelen - De 7 Financiële Voordelen van IT Uitbesteden voor KMO's - TWS.be